اثرات سرریز نشان می دهد اولویت بندی آموزش و پرورش برای فقیرترین افراد ، موفقیت همه را بهبود می بخشد – ScienceDaily


بر اساس یک مطالعه جدید ، پروژه های توسعه بین المللی با هدف آموزش فقیرترین کودکان و دختران حاشیه نشین جهان به طور قابل توجهی عملکرد دیگر جوانان را بهبود می بخشد ، که نشان می دهد چنین ابتکاراتی باید به اولویت کمک های بین المللی تبدیل شود.

یک مطالعه اخیر توسط دانشگاهیان در دانشگاه کمبریج یکی از اولین مطالعاتی بود که ارزش کاملی را که مداخلات برای کودکان فقیر و حاشیه نشین برای بسیاری از همسالان خود دارد ، اندازه گیری می کند ، عمدتا از طریق اثرات “سرریز” که بهبود می یابد سیستم آموزشی گسترده تر.

این تیم با تجزیه و تحلیل برنامه CAMFED (کمپین آموزش زنان) در تانزانیا که از آموزش دختران محروم پشتیبانی می کند ، مدل خود را آزمایش کردند. آنها تأثیر آن را نه تنها بر روی این دختران ، بلکه همچنین بر سایر کودکان در مدارس محل کار برنامه آنها در نظر گرفتند. با کمال تعجب ، به ازای هر 100 دلار هزینه شده برای یک دختر در سال ، این برنامه مزایایی معادل دو سال آموزش اضافی برای همه دختران و پسران در این مدارس به همراه داشت.

این مطالعه توسط اعضای مرکز تحقیقات دستیابی و آموزش برابر (REAL) در دانشکده آموزش دانشگاه کمبریج انجام شده است.

پروفسور ریكاردو ساباتس ، محقق ارشد ، گفت: “كمك به حاشیه نشین ترین كودكان به طور حتم هزینه بیشتری دارد و بیشتر اقدامات مقرون به صرفه فقط این هزینه را برای تأثیر این دانشجویان خاص در نظر می گیرد. به دختران مدرسه ای که در غیر این صورت تحصیل را رها می کنند ، می توانیم و باید هنگام ارزیابی مقرون به صرفه بودن این ملاحظات را در نظر بگیریم. “

پروفسور پائولین رز ، مدیر مرکز REAL ، اضافه کرد: “اگرچه ممکن است هزینه دستیابی به دانشجویان پر حاشیه بیشتر شود ، اما تأثیر این تلاش ها بسیار چشمگیرتر از آن است که تصور می کنیم. این مطالعه توضیح می دهد که چرا اصلاحات سیستمی باید بر روی کسانی که بیشترین حمایت را دارند ، متمرکز شود. سیستم های آموزشی که برای حاشیه نشین ترین کودکان کار می کنند برای همه مفید است. “

CAMFED یک سازمان غیردولتی است که آموزش دختران حاشیه نشین در آفریقا را بهبود می بخشد و اخیراً در سال 2020 جایزه Idan برای توسعه آموزش را دریافت کرده است. در تانزانیا ، بورس های تحصیلی این کشور به هزاران دختر اجازه می دهد تا در دبیرستان همراه با مداخلات با هدف بهبود مشارکت و یادگیری در بین همه کودکان در مدارس شریک زندگی

از آنجا که بیشتر تجزیه و تحلیل های مقرون به صرفه فقط تأثیر یک برنامه را بر ذینفعان مستقیم آن اندازه گیری می کند (در این مورد دختران حاشیه نشین) ، مداخلات مانند CAMFED اغلب محدود به نظر می رسد ، در عین حال گران تر از مواردی است که بیشتر گروه گسترده جمعیتی. مطالعه کمبریج به بررسی چگونگی بهترین اندازه گیری تأثیر گسترده تر کار CAMFED در تانزانیا می پردازد و سپس از این روش برای اصلاح تجزیه و تحلیل مقرون به صرفه استفاده می کند.

محققان به مدت دو سال داده های برنامه CAMFED را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. برای محاسبه هزینه های سرانه ، آنها بین اجزای مختلف مداخله و ذینفعان منتخب خود تفاوت قائل شدند. به عنوان مثال ، هزینه بورس تحصیلی به تعداد دختران حاشیه ای که آنها را دریافت می کنند تقسیم می شود ، اما هزینه فعالیت های فوق برنامه در مدارس تحت حمایت CAMFED به تعداد دانش آموزان درگیر تقسیم می شود. این مبنایی را برای تعیین میانگین هزینه های سالانه واحد برای هر یک از گروه های ذینفع فراهم کرد.

این تأثیر با مقایسه نتایج آزمون زبان انگلیسی کودکان 81 مدرسه انتخاب شده تصادفی پشتیبانی شده توسط CAMFED با کودکان 60 مدرسه شاهد که پشتیبانی دریافت نکرده اند محاسبه شد. نتایج در ابتدا و انتهای دو سال جمع آوری شد و تیم با استفاده از داده های مربوط به زمینه اقتصادی اجتماعی کودکان ، مقایسه مستقیمی بین دانش آموزان از زمینه های مشابه انجام داد.

آنها همچنین میزان ترک تحصیل در دو گروه از مدارس را مقایسه کردند و از این روش برای سنجش تحلیل نهایی اثربخشی استفاده کردند. این واقعیت را منعکس می کند که برنامه CAMFED نه تنها آموزش را بهبود می بخشد ، بلکه از دخترانی که در غیر این صورت ترک تحصیل می کنند یا هرگز به آنجا نمی روند پشتیبانی می کند.

هزینه این برنامه ، وقتی تنها حاشیه سازترین دختران بورسیه تحصیلی در نظر گرفته شد ، ظاهراً زیاد بود: 130.41 دلار در سال برای هر دختری که از حمایت مالی برخوردار است. با این حال ، محققان همچنین دریافتند که هزینه سر هر پسر و دختر دیگر در همان مدارس تنها 15.40 دلار است که ارزش بسیار بیشتری از پول را نشان می دهد از تجزیه و تحلیل سنتی مقرون به صرفه است. در همان زمان ، هزینه های اضافی بورسیه تحصیلی بسیار حیاتی به نظر می رسید تا محروم ترین دختران بتوانند در مدرسه بمانند.

دانش آموزانی که در مدارس تحت حمایت CAMFED تحصیل می کنند ، پیشرفت های چشمگیری در زمینه علمی نسبت به همسالان خود داشته اند. بهبود نمرات آزمون انگلیسی در بین دختران دریافت کننده حمایت مالی حدود 35٪ بهتر از دختران قابل مقایسه در گروه کنترل بود. سایر دختران عملکرد مشابهی داشتند در حالی که پسران حدود 25٪ عملکرد بهتری داشتند. دختراني كه از حمايت مالي برخوردار شدند 25٪ كمتر از دختران گروه شاهد ترك تحصيل كردند.

سپس محققان مزایای آموزش دانشجویان در برنامه CAMFED را با هزینه واحد محاسبه می کنند. وقتی این معیار به سال معادل تحصیل تبدیل شد ، آنها دریافتند که به ازای هر 100 دلار هزینه شده برای هر یک از دختران حاشیه نشین ، نتایج یادگیری انگلیسی با معادل 1.45 سال تحصیل اضافی برای همه دانش آموزان بهبود می یابد. با توجه به افزایش نسبت باقی مانده دختران حاشیه ای در مدرسه ، بهبود دسترسی و تحصیل برای همه دختران و پسران در مدارس CAMFED در واقع معادل دو سال آموزش اضافی با 100 دلار بود.

اگرچه مقایسه این نتایج با برنامه های دیگر دشوار است ، اما این مطالعه نشان می دهد که مقرون به صرفه بودن کار CAMFED در تانزانیا حداقل با مداخلات مشابه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا که گروه های حاشیه ای را هدف قرار نمی دهند ، متناسب است. اما یافته ها ممکن است محافظه کارانه نیز باشد. به عنوان مثال ، برنامه CAMFED ممکن است مزایای دیگری نیز در خارج از سیستم مدرسه داشته باشد ، به عنوان مثال در میان خواهران و برادران و جوامع زنان جوانی که از آنها پشتیبانی می کند.

ساباتس افزود: “اگرچه احتمالاً تأثیر آن را دست کم می گیریم ، اما این مداخله هنوز بسیار مقرون به صرفه است.” “این نشان می دهد که پیشرفت واقعی در یادگیری بهترین زمانی است که ما روی کودکانی سرمایه گذاری کنیم که بیشتر در معرض خطر رها شدن هستند.”


منبع: khabar-erfan.ir

دیدگاهتان را بنویسید

Comment
Name*
Mail*
Website*