اصلاً چرا باید با تهاجم فرهنگی که نمیشود جلوی آن را گرفت مقابله کنیم جای آنکه با بومیگرایی و تولید محتوای مناسب ذائقه مخاطب را داخلی کنیم؟ وی افزود: برای تولید محتوا در هر قالبی باید کارشناسان مرتبطی چون جامعه شناسان و روانشناسان را داشته باشیم و این الگوبرداریهای غلطی که در تولید محتوای داخلی وجود دارد رفع و دفع شود. به این صورت که در سالهای گذشته رفتارهای تقلیدی از شخصیتهای کارتونی برای کودکان که آنها را واقعی میپندارند و این موضوع در بزرگسالان هم صدق دارد. شاید مطلبی که در گذشته طرفدار زیادی داشت، الان دیگر خیلی جذاب نباشد. در رویکردهای قبلی تنوع بوده اما در سال گذشته سامانه سواد رسانهای برای خانواده را در ارشاد برپا کردیم که کمک زیادی برای فهم دقیقتر و یکدستتری کرده است. دوربین خود را در فضای جالبی که فعالیت زیادی دارد تنظیم کنید. متأسفانه در عالم واقع اینطور نیست و ازاینجهت بحث حکمرانی در فضای مجازی به وجود میآید. نگاه دوم فضای تعاملی بین مخاطب و رسانههاست که مخاطب کنشگر رسانه و محتوای خود را انتخاب کرده و با سایرین به اشتراک میگذارد. در ادامه وصالی در پاسخ به این پرسش که قدرت مخاطب بیشتر شده و بررسی محتوا را میتواند انجام دهد توضیح داد: اگر مخاطب توانایی تشخیص و تحلیل را داشته باشد به رشد میانجامد اما این مهم است که مخاطب چقدر آگاهانه کنشگری میکند.

تولید محتوا صنایع دستی
بسیار لازم است که افراد بدانند که در جهت رسیدن به اهدافشان چگونه از رسانهها استفاده کنند و چالشها را بشناسند تا مخاطب منفعل نباشند. در ادامه عباس کریمی عباسی درباره دسترسی مخاطب امروز به محتواهایی که ممکن است بدون نظارت باشد و آسیبهای آن گفت: تعاریف رسانهای بهشدت تغییر کرده است. در ابتدای این نشست لیلا وصالی با اشاره به رسانههای مستقل و نظارت بر محتوای آنها به ویژه برای نسل جدید و تأثیرات آن بر سبک زندگی آنها گفت: از دو منظر این موضوع قابل بررسی است. با شنیدن این موضوع که یوتیوب برای هر محتوا هزینه پرداخت میکند شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که هزینه پرداختی یوتیوب بابت چه نوع ویدیویی است؟ این سایت علاوهبر مزیت فارسیزبان بودناش، امتیاز دیگری نیز دارد که آن هم نوع آموزشهای محتوانویسی به زبان ساده است. ذهن بسیاری از ما کلیگویی را برنمیتابد و دست به کار میشود تا خلأ موجود را با تصویرسازیهای تکمیلی، قابلفهمتر و ملموستر کند. خیلی از سریالها را اگر در نظر بگیریم و لزوم آموزش سواد رسانهای مطرح شده توسط یونسکو را در نظر بگیریم، با نوعی جابجایی فرهنگی حاصل از ورود فرهنگ کشورهای دیگر با تولیدات آنها روبرو هستیم که تأثیرات آن را در جایی میبینیم که انتظار پیامدهای آن را نداریم و ذائقه ایرانی نتایج آن را نمیپذیرد و با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما مغایرت دارد.

تولید محتوا چیست
امبرتو اکو در کتاب اسطوره سوپرمن به تولد الگوهای شخصیتی تخیلی و جایگزینی آنها با شخصیتهای حقیقی اشاره مبسوطی دارد. دکمه روشن و خاموش دارد و به خاطر اندازه کوچکش، در دسته میکروفونهای شاتگانی روی دوربینی قرار میگیرد. آگاهیبخشی در این زمینه بسیار کم داتشیم و مخاطبی که درگیر جریان آزاد اطلاعات است بر اخبار مختلف احاطه دارد و باعث نوعی مطالبه ملی و عمومی میشود که وجه مثبت آن است اما در تولیدات فرهنگی و هنری منجر به تغییر سبک زندگی مشکل داریم. بعد از روشن شدن اینها باید به بقیه موارد پرداخت. ما مرتبط به مخاطب میگوییم اینها را نبینید و نشنوید اما نمیگوییم جای آن از چه محتوایی استفاده کنید. کریمی عباسی در ادامه بحث درباره قدرتمند شدن مخاطب در فضای رسانهای و بالا رفتن قدرت مخاطب با در اختیار داشتن رسانههای نوین گفت: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که تکنولوژی قبل از فرهنگ آن وارد شده است و حتی اسامی بعد از ورود تغییر پیداکردهاند مثلاً موبایل پس از چند وقت تازه تبدیل به تلفن همراه شد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۰۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید.

البته مشکل دیگری که در زمینه تولید محتوای مذهبی وجود دارد این است که بسیاری از دغدغه مندان در این حوزه به اهمیت فضای مجازی برای تبلیغ مذهبی واقعا نیستند و این موضوع باعث میشود فرصت بی نظیر استفاده از فضایی که افراد بسیار زیادی در آن حضور دارد و علاقه مند به آن هستند را از دست بدهند. پاسخ این است که بله، در اغلب موارد این دو موضوع با دو استراتژی مختلف اما در کنار یکدیگر فعالیت میکنند. امروزه برای تولید محتوا نویسنده ها و تولید کننده های محتوا از ابزارهای گوناگونی استفاده میکنند و به همین دلیل هم پاسخ های متفاوتی برای این سؤال که چگونه محتوای خوب تولید کنیم وجود دارد. برای اینکه نویسنده و تولید کننده محتوای موفقی باشید نیاز دارید که همیشه سطح اطلاعات خود را بالا نگه داشته و اصطلاحا به روز باشید . اینگونه اعتبار خود را به عنوان یک نویسنده خوب پایین می آورید. گوشدادن به لایوهای اینستاگرامی و جستوجو در صفحات مختلف روانشناسی نیز تنها برای کسب شناخت و آگاهی بیشتر خوب است. اگر میترسید که محتوای شما خوب نباشد، همه چیزی که نیاز دارید تمرین است. از پیش بینی گرفته تا بوم ، مجسمه ها تا نقاشی های دیواری عمومی ، همه کاره بودن – و قدرت – کلمه نوشته شده بیننده را مجبور به تأمل می کند.

نمونه سوال پودمان 5 تولید محتوا
هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با تولید محتوا حوزه گردشگری وب سایت خود باشید.