طبق گفته محمد كياحيرتي، مدیر پروژه SP100 در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، در این پروژه سه مدل ایرانی در یک پلتفرم جدید طراحیشده است که رهام مدل سدان این پلتفرم است و همچنین در طراحی نمای بیرونی و چراغ این خودرو، از پرنده شاهین الگو گرفته است. اگر سری به آرشیو خودرویی عصر ایران بزنیم؛ پروژه یاریس جی آر به عنوان قویترین موتور 3 سیلندر خیابانی را داریم که طی آن گازو ریسینگ یک موتور 257 اسب بخاری را روی نسخه جی آر یاریس هاچ بک نصب کرده است. جالا اگر ماشینی به غیر از این دو بخواهید که الی ماشاالله ماشین در این بازه قیمتی وجود دارد. این خودرو وجود دو جالیوانی در طرفین داشبورد است که به طرز ماهرانه ای جاساز شده اند! شرکت تویوتا توجه زیادی به طراحی این خودرو داشته و در نمای روبهروی آن جلوپنجره چند ضلعی مخصوص محصولات تویوتا دیده میشود. این شرکت همچنین مدعی شده است که به منظور ارتقاء رانندگی هیبرید و دقت فرمانپذیری تغییراتی در تنظیمات سیستم تعلیق و فرمان اعمال کرده است.طراحی خارجی جدید، بههمراه سپر جلو و چراغهای جلوی جدید و همچنین چراغهای عقب بازطراحی شده، به یاریس چهرهای اسپرتتر بخشیده است.در داخل، طیف جدیدی از تزئینات داخلی از جمله روکش صندلی و تریم با جزئیات و رنگهای جدید بههمراه صفحه کیلومتر با طراحی جدید ارائه شده است.

برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نمایشگر بزرگی روی داشبورد قرار گرفته و یک نمایشگر TFT هم در میانهٔ صفحه آمپر تعبیه شده که با دو نشانگر دیجیتالی دایرهای احاطه شده است. تویوتا یاریس هاچ بک 2020 (Toyota Yaris Hatchback) در نمایشگاه خودرو نیویورک 2019 معرفی شد. شرکت تویوتا در نمایشگاه خودرو نیویورک 2019 از یاریس هاچ بک جدید رونمایی کرد. ولی نکته نه چندان دلچسب درمورد یاریس شتاب اولیه این خودرو است که برخلاف اعلام رسمی تویوتا مبنی بر شتاب اولیه 11/5 ثانیه ای این خودرو اما باتوجه به کیفیت نامرغوب بنزین داخلی، رانندگانی که تجربه رانندگی با یاریس را داشته اند می دانند تویوتا یاریس عملا توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون در زمانی کمتر از 14 ثانیه را ندارد اما از نقاط قوت یاریس می توان به مصرف سوخت فوق العاده این خوردو اشاره کرد. این غول خودروسازی جهان با انتشار تصاویری بصورت رسمی نسل جدید تویوتا یاریس هایچ بک را رونمایی کرد. در واقع، از هر نظر که به این یاریس توجه کنید، یک خودروی کوچک و جمعوجور است که رانندگی با آن در شهرهای شلوغ یک مزیت بزرگ است. همچنین ارتباط بلوتوثی و کنترلهای روی فرمان در هر سه تیپ این محصول پیاده شده است.

تویوتا همچنین قابلیت مانور و شعاع گردش یاریس هاچ بک جدید را بهبود بخشیده است. تویوتا یاریس هاچ بک 2020 همانند مدل سدان از ساختار مزدا بهره برده و پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری با قدرت 106 اسب بخار در زیر کاپوت آن قرار گرفته است. یاریس ۲۰۲۰ از پیشرانه هیبریدی ۱٫۵ لیتری بهره خواهد برد که نسبت به مدل قبلی ۱۵ درصد افزایش قدرت و ۲۰ درصد کاهش مصرف سوخت را تجربه کرده است. وولیکس C30 که محصول کمپانی گریت وال چین شناخته میشود و در سالهای تولید توانسته بود فروش خوبی کسب کند و در بحث ایمنی و استهلاک هم تا حدودی راضیکننده بود، بر مبنای نسل دوم تویوتا Vios یا همان یاریس ساختهشده و فاصله محوری آن و ابعادش کمی بزرگتر از XP90 تویوتا به نظر میرسید. گیج کننده است که سدان دارای “دم” است ، که در ابتدا کنترل آن را بسیار دشوارتر می کند ، به دلیل 30-40 سانتی متر صندوق عقب بیرون زده ، منطقه مرده ظاهر می شود.

این خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس سری ۳۰۰ وارد بازار شود، اما در پی تحریمهای اخیر صنعت خودروسازی کشور، استفاده از موتور اصلاحشده تیبا برای این خودرو در دو نوع ساده و توربو وجود دارد؛ اما بعد از تغییر موتور رهام، اسم رهام نیز تغییر کرد، چندی پیش بود که برخی از پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و همچنین انجمنهای حامی محیطزیست، برای حفاظت از گونه در حال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم سدان جدید سایپا (رهام) را دادند. قیمت تویوتا یاریس 2008، مانند سایر مدلهای این خودرو در سالهای مختلف، همواره دستخوش تغییرات بوده است. علاوه بر آن شاهد استفاده از سیستمهای ایمنی مختلف و تجهیزات کمکراننده مانند دوربین دنده عقب هستیم. در سقف خودرو؛قوس های خاص دیده می شود که علاوه بر زیبایی بیشتر به منظور افزایش هرچه بیشتر آیرودینامیک خودرو کمک می کند.نکته ی جالب ؛اصرار طراحان یاریس برای خودنمایی نکات آیرودینامیکی است.اگر به صورت جزئی تر دقت کنید،هیچ خط شکسته ای در طراحی،بدون دنباله و ناقص نمانده است.از جمله دیگر این نکات؛ خط بالای رکاب،قوس بالای دستگیره ها،زائده های برآمده در بالای آینه های جانبی و بر روی چراغ های عقب و به علاوه رینگ های 8 پره به ظاهر ساده که با طراحی هوشمندانه باعث انتقال باد بر روی دیسک ها ی ترمز شده و آن را خنک می کند.