[ad_1]

هر پاییز ، بیش از نیمی از ماهی قزل آلا کوهو که به جریان های شهری Pudge Sound باز می گردد ، قبل از تخم ریزی می میرد. در بعضی از جریان ها همه می میرند. اما دانشمندان نمی دانستند چرا.

اکنون تیمی به سرپرستی محققانی از دانشگاه واشنگتن تاکوما ، UW و دانشگاه ایالتی واشنگتن پویالوپ پاسخ را یافته اند. هنگامی که باران می بارد ، آب باران قطعات لاستیک قدیمی خودرو را در جاده ها به نهرهای مجاور می ریزد. قاتل در ترکیبی از مواد شیمیایی است که از ذرات فرسوده تایر استخراج می شود: یک مولکول متصل به یک ماده نگهدارنده که از شکستن سریع لاستیک ها محافظت می کند.

این مطالعه در تاریخ 3 دسامبر در علوم پایه.

“اکثر مردم فکر می کنند که ما می دانیم چه مواد شیمیایی سمی است و تنها کاری که باید انجام دهیم این است که میزان مواد شیمیایی را کنترل کنیم تا از کیفیت آب مناسب مطمئن شویم. اما در واقع حیوانات در معرض این سوپ غول شیمیایی قرار دارند. و ما حتی نمی دانیم که چه تعداد از مواد شیمیایی موجود در آن است. “، گفت: نویسنده همکار ارشد ادوارد کلوجی ، دانشیار هم در گروه علوم و ریاضیات UW Tacoma و هم از مهندسی عمران و محیط زیست UW.

“در اینجا ما با ترکیبی از 2000 ماده شیمیایی شروع کردیم و موفق شدیم این ماده شیمیایی بسیار سمی را بیابیم ، چیزی که ماهی های بزرگ را به سرعت از بین می برد و ما فکر می کنیم که این ماده در هر جاده شلوغ دنیا وجود دارد.”

ماهی سالمون کوهو در رودهای آب شیرین متولد می شود. این ماهیان پس از گذراندن اولین سال زندگی خود در آنجا ، سفر حماسی را به دریا می رسانند ، جایی که بیشتر عمر بزرگسالان خود را در آنجا زندگی می کنند. تعداد کمی – حدود 0.1٪ – به جریانهای اصلی خود بازمی گردند تا تخمهای خود را بگذارند یا تخم ریزی کنند قبل از مرگ. اما محققان متوجه شده اند که ، به ویژه پس از باران های شدید ، ماهی قزل آلا که برگشته است قبل از تخم ریزی می میرد. جستجوی کوهو قاتل با تحقیق در مورد کیفیت آب موجود در رودخانه ها ، تلاشی که توسط چندین آژانس به رهبری NOAA-Fisheries و از جمله خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده ، شهرستان کینگ ، تجهیزات آب و هوایی سیاتل و حفاظت از ماهی های وحشی آغاز شد.

“جنیفر مک اینتایر” ، استادیار دانشکده محیط زیست WSU در پویالوپ ، گفت: “ما دریافتیم که این را نمی توان با درجه حرارت بالا ، اکسیژن محلول کم یا آلودگی های شناخته شده مانند میزان بالای روی توضیح داد.” . “سپس فهمیدیم که رواناب ناشی از آب باران شهری می تواند علائم و مرگ و میر حاد را دوباره ایجاد کند. سپس گروه اد برای دیدن اینکه آیا می توانند به ما کمک کنند بفهمیم از نظر شیمیایی چه اتفاقی می افتد ، تماس گرفتند.”

در ابتدا ، تیم آنچه را در پشت علائم رواناب باران وجود دارد ، کاهش داد. محققان در حال مقایسه آب از نهرهایی هستند که ماهی قزل آلا در حال مرگ بوده است تا به دنبال روندهای معمول باشد. تمام نمونه های رودخانه حاوی یک امضای شیمیایی مرتبط با ذرات ساییدگی لاستیک هستند. علاوه بر این ، مطالعه ای به هدایت مک اینتایر نشان داد که این محلول ساخته شده از ذرات ساییدگی لاستیک ، برای ماهی آزاد بسیار سمی است.

اما ذرات ساییدگی لاستیک ترکیبی از صدها ماده شیمیایی مختلف است ، بنابراین تیم با یک چالش روبرو شد: چگونه مقصر را پیدا کنیم؟

محققان با جداسازی محلول از ذرات ساییدگی لاستیک با توجه به خصوصیات شیمیایی مختلف ، مانند حذف تمام فلزات از محلول ، شروع به کار کردند. آنها سپس راه حل های مختلف را آزمایش کردند تا ببینند کدام یک هنوز برای ماهی قزل آلا در آزمایشگاه سمی هستند. آنها این روند را تکرار کردند تا اینکه فقط چند ماده شیمیایی باقی ماند ، از جمله ماده ای که به نظر می رسید بر مخلوط غالب است اما با هر چیز شناخته شده مطابقت ندارد.

“سال گذشته مواردی وجود داشت که فکر می کردیم ممکن است قادر به شناسایی این موضوع نباشیم. ما می دانستیم که ماده شیمیایی که فکر می کردیم سمی است دارای 18 کربن ، 22 هیدروژن ، دو نیتروژن و دو اکسیژن است. و ما تلاش می کردیم تا بیایید بفهمیم چه چیزی بوده است. “، نویسنده ارشد جنی تیان ، محقق در مرکز آب شهری UW Tacoma گفت. “پس یک روز در ماه دسامبر دقیقاً مثل bing بود! از نظر من. این ماده شیمیایی ممکن است یک ماده شیمیایی باشد که مستقیماً به لاستیک اضافه می شود ، بلکه چیزی مربوط به آن است.”

تیان لیستی از مواد شیمیایی شناخته شده در لاستیک را برای چیزی مشابه مواد ناشناخته آنها جستجو کرد – مقداری هیدروژن ، اکسیژن یا نیتروژن بدهید یا بگیرید – و چیزی به نام 6PPD پیدا کرد که مورد استفاده قرار می گیرد تا از شکستن سریع لاستیک جلوگیری کند.

تیان گفت: “این مانند ماده نگهدارنده لاستیک است.” “مشابه نحوه نگهدارنده های غذایی ، غذا را سریع از خراب شدن محافظت می کند ، 6PPD با محافظت از لاستیک در برابر ازن سطح زمین ، به دوام آن کمک می کند”

ازن ، گازی که هنگام واکنش آلاینده های ساطع شده توسط اتومبیل ها و سایر منابع شیمیایی در برابر نور خورشید تشکیل می شود ، پیوندهای نگهدارنده تایر را می شکند. 6PPD با واکنش با ازن قبل از اینکه بتواند با لاستیک محافظت کند ، باعث کمک می شود.

اما هنگامی که 6PPD با ازن واکنش نشان می دهد ، محققان دریافتند که این ماده به تعدادی ماده شیمیایی ، از جمله 6PPD-quinone (با نام “kwih شناخته شده”) تبدیل می شود ، ماده شیمیایی سمی مسئول از بین بردن ماهی قزل آلا.

این ماده شیمیایی محدود به منطقه Puget Sound نیست. این تیم همچنین در حال آزمایش جریان جاده از لس آنجلس و جریان شهر در نزدیکی سانفرانسیسکو است و 6PPD-quinone نیز در آنجا وجود دارد. محققان می گویند این یافته تعجب آور نیست ، زیرا به نظر می رسد 6PPD در همه لاستیک ها استفاده می شود و ذرات ساییدگی لاستیک احتمالاً در نهرهای نزدیک جاده های شلوغ دنیا وجود دارد.

اکنون که 6PPD-quinone به عنوان “سلاح سیگار کشیدن” در پشت مرگ کوهو در جریان های آب شیرین شناخته شده است ، تیم می تواند درک کند که چرا این ماده شیمیایی بسیار سمی است.

“چگونه این کینون باعث سمیت در کوهو می شود؟ چرا سایر گونه های ماهی قزل آلا ، مانند ماهی قزل آلا ، حساسیت کمتری دارند؟” مک اینتایر پرسید. “ما چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد اینکه کدام گونه دیگر به آب باران یا 6PPD-quinone و همچنین خارج از منطقه Puget Sound حساس هستند ، فرا می گیریم.”

یکی از راه های محافظت از ماهی قزل آلا و سایر موجودات ساکن در جوی ها تصفیه آب باران قبل از برخورد به جوی ها است. این تیم اضافه کرد ، در حالی که آزمایشات نشان داده است که فناوری های موثر آب باران برای حذف 6PPD-quinone وجود دارد ، ساخت سیستم تصفیه هر بار تقریباً غیرممکن است.

گزینه دیگر تغییر ترکیب لاستیک ها به خودی آنها برای “ایمن بودن ماهی آزاد” است.

کالودج گفت: “لاستیک ها برای مقاومت در برابر آنها به این مواد نگهدارنده نیاز دارند.” “تنها سوال این است که کدام مواد شیمیایی برای این کار مناسب هستند و سپس ایمنی آنها برای انسان ، موجودات آبزی و غیره به دقت ارزیابی می شود. ما مطمئن نیستیم که چه ماده شیمیایی جایگزین را توصیه می کنیم ، اما می دانیم که شیمی دانان واقعاً باهوش هستند و در جعبه ابزار خود ابزارهای زیادی برای ارائه گزینه شیمیایی ایمن تر دارند. “

این مطالعه توسط بنیاد ملی علوم ، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده ، صندوق های دولت واشنگتن و برنامه نظارت بر کیفیت آب منطقه خلیج سانفرانسیسکو تأمین شد.

شماره های اعطا: NSF: 1608464 و 1803240 ، EPA: # 01J18101 و # DW-014-92437301

[ad_2]

منبع: khabar-erfan.ir